Kupujem frižider. Mislim si, dostava se podrazumijeva.
„Joj, gospon, dostava tek iza 1.12.“
„??? Ali mami je crko stari, ne može 10 dana bez frižidera.“
„Žao mi je, gospon, morate onda organizirati sami. Ljudi kupuju kao ludi zbog ovih popusta, a nema dostavljača“.
OK, možda se ne radi o tome da ljudi kupuju više nego ranije; možda je dostava još uže grlo nego što je prije bila, zbog nedostatka radnika.
Zaposlenost se i dalje dobro drži u Hrvatsoj; oko 1,62 milijuna, prema zadnjim podacima za listopad. Kada usporedimo preliminarne podatke s ranijim preliminarnima, još uvijek je 2,4% viša nego u listopadu prošle godine. To je značajan rast koji tek malo usporava u odnosu na ljetne mjesece. Ne vidi se najava neke ozbiljne recesije.
Izvor: DZS, vlastita obrada
Ipak, realne plaće su drastično potonule. Prosječna nominalna neto plaća isplaćena u listopadu bila je manja od one u rujnu; sada iznosi 7.623 kune odnosno 1.012 eura. A kako su cijene u listopadu rasle 1,3%, listopad je bio crni mjesec za stvarnu kupovnu moć prosječne plaće. I na slici se vidi kako je godišnja stopa promjene u listopadu dodatno „zaronila“: realna plaća je 5,3% niža od one isplaćene u listopadu prošle godine. Samo jednom, u dugom razdoblju prikazanom na donjoj slici, imali smo sličan pad na godišnjoj razini. Bilo je to krajem 2012. i početkom 2013.
Izvor: DZS, vlastita obrada
Unatoč tome, nema dostave do iza 1.12. Nema dostavljača. Ili ljudi kupuju više nego ranije. Ili je trgovina loše organizirana. Ili je sve to pomalo.
Ali evo alternativne ideje: možda je „trik“ u relativnoj cijeni kućanskih aparata. Ako bi se moglo pokazati da su poskupili puno manje od energenata, hrane i drugih dobara koja su hvatala inflacijski korak u zadnje vrijeme, to bi moglo objasniti pomamu za frižiderima, perilicama i ostalim (relativno sve jeftinijim) dobrima za kućanstvo.
Dakle, kako mjeriti stvarnu kupovnu moć, u frižiderima?
Gornja slika pokazuje izračun realne plaće na temelju ukupnog indeksa potrošačkih cijena. A nama treba indeks cijena frižidera. U bazi Eurostata imamo indeks cijena frižidera i sličnih proizvoda od prosinca 2015., pa promjenu godina-na-godinu (u odnosu na isti mjesec prethodne godine) mjerimo od prosinca 2016. Evo ga:
Frižiderska inflacija je prošla na proljeće 2022. Realna kupovna moć iskazana u frižiderima gotovo se vratila na razinu iz listopada 2021. prije najjačeg inflacijskog udara. Točnije: stvarna kupovna moć u frižiderima samo je 0,7% niža nego u listopadu 2021. A još je i „Black Friday“… Dostava je iza 1.12.
Tekst nije sponzoriran; nema veze s trgovcima ili proizvođačima frižidera