Mediji su već prenijeli podatak Državnog zavoda za statistiku da je inflacija u srpnju, u odnosu na prošlogodišnji srpanj, dostigla visokih 2,8%. U prvih sedam mjeseci cijene su kumulativno bile za 1,5% veće nego u istom razdoblju prošle godine. Kako će se post-pandemijski inflacijski udar uskoro ispuhati, jer je većim dijelom potaknut uzletom cijena energenata koje već neko vrijeme stoje (nafta je ponovo ispod 70 dolara za barel), ovih 2,8% ne predstavlja odveć zabrinjavajuć podatak. Već krajem ove i početkom sljedeće godine inflaciju ćemo ponovo mjeriti nižim stopama. Međutim, u dubini odnosa cijena događaju se neke jako zanimljive stvari.
Prvo, inflacija (= porast opće odnosno prosječne razine cijena za potrošače) je cijelu ovu godinu vođena dvjema stavkama:
- alkoholna pića i duhan su poskupjeli 5,7% jer su povećane trošarine,
- plin i tekuća goriva poskupjeli su 12,7% odnosno 38,4%.
No, priči o inflaciji tu nije kraj. Cijene poštanskih usluga povećane su za “fantastičnih” 37,2%. Na listi cijena koje vuku prema gore su i stomatološke usluge (5,8%), financijske usluge (12,7%), nakit i satovi (5,2%), knjige (8,5%), oblici prijevoza koji jako reagiraju na cijenu goriva – zračni prijevoz (8,2%) i pomorski prijevoz (18,1%), te bicikli (6,5%).
Hrana je prošla šaroliko: dobra je vijest da opća inflacija cijena hrane ne iskače previše (2%), no u strukturi se vidi da stvar spašava voće čije su cijene u prosjeku pale oko 2%, dok su kod ostalih stavki hrane većinom oko nula posto. No, zbog pritiska svjetskih cijena odskočile su cijene ulja i masti (18,2%), a i na tržištu povrća se nešto događa (5,8%). No, najzanimljivije, s obzirom na turističku sezonu, zvuči podatak da su cijene smještaja uzletjele 10,7%. Potrošače neće utješiti da su ugostiteljske usluge rasle “svega” 3,7%. Sada znamo da u velikom rastu vrijednosti fiskaliziranih računa značajnu komponentu čini upravo – inflacija.
Većina ostalih cijena nije bilježila znatnije promjene, a valja istaknuti i nekoliko (malobrojnih) vrsta cijena koje su zabilježile pad (pored voća): cijene obuće pale su oko 3%, tepisi i podne prostirke oko 2%, posuđe oko 1,5%, farmaceutski i medicinski proizvodi od 1 do 2,5%, igračke oko 1,5% a mediji za snimanje oko 8%. Izgleda da se najviše isplati baviti glazbom.