Kako je poletio ETF Airways (priručnik za optimiste)

Objavljeno

Ad
Ad

Nakon što smo u četvrtak na Labu objavili tekst Ivice Brkljače o gospodarskom oporavku čija je brzina veća od svih očekivanja, a koji je zapravo najavio ono što se dogodilo dan kasnije, Državni zavod za statistiku je u petak objavio podatak o BDP-u u prvom kvartalu. Opet su svi zavarani podatkom “godina na godinu” (realni BDP je u prvom tromjesečju bio 0,7% niži od prvog tromjesečja 2020.), dok sezonski i kalendarski prilagođeni BDP zapravo raste po fantastičnoj stopi od 5.8% (prvi kvartal 2021. u odnosu na zadnji kvartal 2020.).

Je li takav rast bilo teško predvidjeti? Složio sam jedan unazad orijentiran kolaž ovogodišnjih objava na Labu koji bi vas mogao zanimati:

Brkljača 14.4.: Desetljeće 2021.-2030. bit će najupješnije u Hrvatskoj povijesti

Šonje 31.3.: Hoće li oporavak biti spektakularan?

Šonje 10.1.: Sličnosti i razlike dvaju kriza

U gostovanju u HRT-ovoj emisiji Druga strana voditelja i urednika Željka Karduma početkom siječnja najavio sam snažan gospodarski oporavak od ožujka, ali pustimo naknadnu pamet. Danas moram ispričati priču na temu „Put your money where your mouth is“ – to je priča o nastanku nove hrvatske zrakoplovne tvrtke ETF Airways u čijem sam pokretanju sudjelovao u proteklih godinu i po dana.

ETF Airways je osnovan 17. studenog prošle godine u Zagrebu. U subotu u Puli predstavili smo naš prvi Boeing 737-800 sa 189 mjesta. To je prvi put nakon 30 godina da zrakoplov poznatog američkog proizvođača ulazi u jedan od registara zemalja na prostoru ex YU (bilo ih je nešto naslijeđenih iz bivše države, a Croatia Airlines je nešto radila s Boeingom zadnji put početkom 90-ih).

Šest mjeseci požrtvovnog i danonoćnog rada velikog tima ljudi bilo je potrebno da se to dogodi. Službeno priopćenje možete pročitati ovdje.

No, najluđe je ono što je osnivanju prethodilo. U govoru koji sam u ime nadzornog odbora ETF-a održao pri predstavljanju u Puli pokušao sam dočarati ambiciju od koje je sve krenulo, pandemiju koja je tu ambiciju gotovo uništila i kako smo u pandemiji ipak pronašli nadu i priliku na tragu one pomalo patetične uzrečice da se „zvijezde se najbolje vide kad je noć najtamnija“.

Slutite emociju koja čuči iza svake velike ideje i ambicije, pa evo govora iz Pule u nastavku, a na kraju ćete pronaći link na film s pulskog predstavljanja prvog zrakoplova.

“Dragi prijatelji, gosti, domaćini iz zračne luke Pula, partneri i predstavnici medija, kolege iz ETF-a. Hvala vam što ste se odazvali pozivu na predstavljanje prvog zrakoplova hrvatske charter kompanije ETF Airways. Zadovoljstvo mi je najaviti da će već oko polovice lipnja ovdje sletjeti i drugi putnički zrakoplov Boeing 737-800 sa 189 mjesta, imenom Enterprise. Ovaj koji danas predstavljamo, Voyager, tada će već letjeti povezujući jugoistočnu Europu s gradovima u Europskoj uniji. Time šaljemo poruku da nismo jedna od mikro kompanija koju vode entuzijasti s jednim avionom. Imamo dugoročan plan izrastanja u ozbiljnu kompaniju u europskim okvirima. O tome će kasnije nešto više reći naš predsjednik uprave Stjepan Bedić.

Stjepane… Prošlo je 18 mjeseci od našeg druženja uz kavu kada si me uvjerio da možeš ostvariti ono o čemu govoriš. Da možeš ostvariti svoj san koji si dijelio sa još nekolicinom iznimnih ljudi i prijatelja. Drugoj kavi se priključio Marko Banković, trećoj Dragan Stefanovski Dace i tako dalje … Tada nisam znao ništa o avijaciji, ali sam s nešto iskustva u životu umišljao, a tako mislim i danas, da znam prepoznati ljude i tim. U želucu sam osjetio da takav tim u takvoj industriji ne hoda gradom svaki dan u potrazi za investitorima.

Nekoliko tjedana nakon te kave, a to znači i nekoliko power pointa i excelica kasnije, predstavili smo prvu verziju poslovnog plana mom prijatelju s fakulteta i investitoru Ratku Bajakiću. Iako to nije rekao na prvom sastanku, osjetili smo da je odgovor „DA“ ostao visjeti u zraku. Uslijedili su dugotrajni razgovori, pregovori, dogodila se pandemija, i svi smo – premda neki više, a neki manje, u životu doživjeli mnoštvo ružnih stvari. No, onaj prvi „DA“ nikada nije prestao visjeti u zraku. Isto je bilo nekoliko tjedana kasnije sa mojim drugim prijateljem Zdenkom, Adrovićem. Pandemija nas je samo učvrstila u uvjerenju da trebamo podržati Stjepana, Marka, Daceta i njihov tim. Jer, oni znaju i mogu letjeti. Oni, zapravo, sanjaju letenje. I letjet će se ponovo nakon pandemije, jer ljudski duh je neuništiv.

U ime nadzornog odbora hvala vam što ste odlučili s nama podijeliti svoju ideju i svoj san, kao i za sve što ste požrtvovno učinili da dođemo do ovog trenutka kada nas na pisti čeka – naš avion.

Mi nismo bili jedini koji smo prepoznali vašu poslovnu i životnu priču. Proizvođač aviona Boeing, najveći svjetski lesor zrakoplova Aercap, vaš tim koji je odlučio uz vas uložiti svoje profesionalne karijere i drugi; svi su bili spremni strpljivo raditi s vama i podržati vas u fazi rođenja ETF-a. Zahvaljujemo im što su uz nas, a posebno pozdravljam direktora prodaje Boeinga za Europu, gospodina Matthewa Bulla, koji je danas ovdje s nama. Welcome to Croatia, Matt! And Welcome Boeing!

ETF Airways je europska kompanija. Europska unija, i nešto šire od toga, naše je prirodno tržište. Zbog toga zrakoplov koji danas predstavljamo narednih mjeseci neće slijetati u hrvatske zračne luke. No, već drugi vjerojatno hoće. Mi smo, prije svega, hrvatska kompanija. A kao charter kompanija, vjerujemo u brz oporavak i daljnji razvoj hrvatskog turizma. Vjerujemo u njegovu kvalitativnu transformaciju u industriju veće dodane vrijednosti, u kojoj jednu od važnih uloga imaju charter gosti koji stižu iz destinacija koje nisu nužno povezane direktnim linijima. Pula, Rijeka, Zadar, Split i Dubrovnik, tko zna, možda i Brač, i jednoga dana Lošinj … nitko neće biti sretniji od nas ako ćemo za nekoliko godina svakoga tjedna ili dana tamo slijetati.

Avio-kompanije uspijevaju tako što stvaraju nova tržišta. Zajedno s turističkom industrijom, inozemnim touroperatorima, domaćim agencijama, zračnim lukama i lokalnim zajednicama sigurno možemo učiniti razliku.”

U Puli, 29. svibnja 2021.

Link na film s događaja